Vaatehuolto - miksi ja miten?

Muotiteollisuus tuottaa 10% kaikista ihmisten aiheuttamista kasvihuonepäästöistä – se on enemmän kuin lento- ja meriliikenne yhteensä. Valinnoillaan jokainen meistä voi kuitenkin keventää muodin aiheuttamaa ympäristökuormitusta.

Ympäristöasiat ja muoti punoutuvat yhteen monella eri tavalla. Suunnittelu, materiaalit, tuotanto ja kuljetus ovat seikkoja, joihin kuluttaja ei usein voi (ainakaan suoraan) vaikuttaa. Merkittävä osa vaatteen ympäristökuormituksesta syntyy kuitenkin vasta kulutusvaiheessa, pyykkäämisestä. Tästä syystä pidemmän pesuvälin vaatteet ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto jo yksistään siksi, että pesun sijaan ne voi raikastaa esimerkiksi tuulettamalla tai pakastamalla. Lisäksi vaatteen säännöllinen huoltaminen pidentää sen käyttöikää sekä auttaa säilyttämään sen jälleenmyyntiarvon. Se, että vaatteen käyttöikää pidentäisi 9 kuukaudella, vähentäisi sen ympäristökuormitusta jopa 30%.

Vaatteita huoltaessa alkaa myös helpommin tunnistaa laadukkaan ja hyvin valmistetun tuotteen – alkaa kiinnittää huomiota materiaaleihin, hoito-ohjeisiin ja viimeistelyyn sekä ajattomuuteen ja monikäyttöisyyteen. Tietouden lisääntyessä todennäköisesti haluaakin entistä vahvemmin panostaa vaatteisiin, jotka ikääntyvät kauniisti. Sen sijaan, että valitsisi tuotteen, joka on tuomittu lyhytikäisyyteen jo suunnitteluvaiheessa heikkolaatuisen materiaalin tai ohimenevän trendin vuoksi, valitseekin vaatteen, joka on valmistettu mahdollisimman lähellä, kestävistä ja korkealaatuisista materiaaleista. Näin positiivinen kehä on valmis.

Tässä meidän 5 helppoa vaatehuoltovinkkiä:

    1. Pese huolella (ja harvoin!)

    Vaatteiden peseminen kuormittaa ympäristöä ja pesun yhteydessä polymeeripohjaisista vaatteista saattaa irrota mikromuoveja veteen. Vaateita pestäessä on tärkeää seurata pesuohjetta, sillä vaatteen peseminen väärin saattaa aiheuttaa värien haalistumista tai materiaalin heikentymistä. Pesun aiheuttamat vauriot tai muutokset puolestaan usein lyhentävät vaatteen käyttöikää ja näin kasvattavat ympäristökuormitusta, jos tilalle on ostettava uusi tuote.

    Lisäksi on hyvä pohtia, tarvitseeko vaate todellisuudessa konepesua vai riittäisikö tuuletus tai esimerkiksi tahranpoisto paikallisesti. Farkut voi helposti raikastaa laittamalla ne pussissa pakkaseen päiväksi tai kahdeksi. Villa- ja silkkivaatteet eivät yleensä kaipaa pesua ollenkaan. Villavaatteita voi tietenkin tarvittaessa pestä, silloin on kuitenkin tärkeää käyttää villalle sopivaa pesuainetta (esim. Arelan villapesuaine) sekä pesuohjelmaa.

    2. Harjaa ja hoida

    Harjaaminen on tärkeä osa vaatteen huoltoa erityisesti, jos kyseessä on luonnonkuiduista valmistettu vaate. Vaateharjalla on voi poistaa karvoja ja pölyä sekä ennaltaehkäistä nyppyyntymistä. Lisäksi esimerkiksi farkuista voi helposti harjata pois kuivuneita tahroja.

    Lisäksi harja on itsessään ekologisempi vaihtoehto teippiharjalle, sillä siitä ei synny jätettä ja se kestää vuosia. Kentin CP6-harja on täydellinen (voisi jopa sanoa välttämätön) hankinta villakangastakin, villaneuleen tai farkkujen omistajalle. Toinen luottotuote neuleen omistajalle on Arelan nukkakampa, jolla saa herätettyä todella nukkaantuneenkin neuleen henkiin.

    3. Säilytä oikein

    Vaatteiden säilytys on myös tärkeä osa niiden ylläpitoa. Kun vaatekaappi on siisti ja hyvässä järjestyksessä, on sieltä helppo koota asuja käyttöön. Näin on myös helpompi huomata mitä vaatteita ei tule käytettyä ja ne voi esimerkiksi lahjoittaa tai myydä kirppiksellä.

    Vaatteita voi myös säilyttää kausien mukaan ja pakata aina menneen kauden vaatteet (puhtaina) varastoon odottamaan. Marttojen sivuilta löytyi hyvä vinkki pesukertojen vähentämiseen: ”Raivaa kaapista yksi hylly puolikäytetyille vaatteille. Tältä hyllyltä löytyvät puserot ja housut, joita olet käyttänyt, mutta jotka eivät ole vielä likaisia.”

    4. Tunne tyylisi

    Ennen uuden vaatteen hankintaa on hyvä kysyä itseltään:

    Ovatko vaatteessa käytetyt materiaalit laadukkaita ja kestäviä?

    Mihin jo olemassa oleviin vaatteisiin yhdistän uuden hankinnan? Onko se monikäyttöinen?

    Istuuko vaate hyvin? Onko se mukava päällä?

    Osaanko (ja jaksanko) huoltaa vaatetta hoito-ohjeen mukaan? Onko se helppohoitoinen?

    Vastaavatko materiaalin ominaisuudet käyttötarkoitustani? Likaantuuko vaate helposti?

    Missä ja miten vaate on valmistettu? Ovatko nämä seikat linjassa omien arvojeni kanssa?

    Tunnenko brändin arvot ja toimintaperiaatteet? Haluanko tukea omalla toiminnallani kyseistä brändiä?

    5. Innostu ja inspiroidu

    Vaatteet ovat monelle myös inspiraationlähde ja keino ilmaista itseään. Tutkimalla eri materiaalien ominaisuuksia ja vaatehuoltotekniikoita, osaa tehdä entistä paremmin juuri omaan elämäntilanteeseen ja tyyliin sopivia hankintoja. Kapselivaatekaappi tai vähän laajempi, ”harkittu vaatekaappi”, ovat esimerkkejä raameista, joiden kautta voi lähestyä ja rakentaa omaa vaatekaappiaan toimivammaksi. Arkivé Atelierin Huolla-kirja on loistava ensiaskel kohti vastuullisempaa ja kestävämpää vaatekaappia. Kirja on täynnä ohjeita erilaisten tuotteiden huoltoon aina villakangastakeista nahkasaappaisiin. Lisäksi kirjan sivuilta löytyy hyödyllistä tietoa materiaaleista, laadun tunnistamisesta sekä huoltovälineistä.

    Lähteet:

    https://www.bbc.com/future/article/20200310-sustainable-fashion-how-to-buy-clothes-good-for-the-climate

    https://www.martat.fi/

    Toimitus

    Ilmainen toimitus yli 150€ ostoksille!

    Nouto myymälästä 0,00€ 

    Palautuskulut 6,70€

    Lue toimitusehdoista

    Klarna Checkout

    Tarjoamme jokaiseen tilanteeseen sopivimman & luotettavan maksutavan. Maksa heti, pilko osiin tai maksa 14 päivän korottomalla maksuajalla!

    Lue maksutavoista

    KOTOkantis

    Tilaa KOTOkirje ja lunasta etusi: Tilaajalle -10% alennus ensimmäisestä tilauksesta!

    Liity kantikseksi tästä!

    Käytämme evästeitä, jotta osaamme palvella sinua parhaimmalla mahdollisella tavalla. Lue täältä lisää tietosuojasta.

    Ok
    Ostoskorisi on tyhjä

    Toimitusehdot

    Toimitusehdot

    Nämä toimitusehdot ovat voimassa 02.07.2020 alkaen.

    Verkkokauppa

    Koto Designmarket
    Yliopistonkatu 32
    40100 Jyväskylä

    +358 40 187 6694
    info@kotodesignmarket.fi
    www.kotodesignmarket.fi
    Y:2904435-7

    Kokokoto Oy (myöh. palveluntarjoaja) myy tuotteita sekä yksityishenkilöille että yrityksille ja yhteisöille, joista käytetään myöhemmin termiä asiakas.

    Mikäli www.kotodesignmarket.fi -sivuilla (myöhemmin verkkosivusto) esitettävissä hinta- tai muissa tiedoissa esiintyy ilmeisiä kirjoitus-, laskenta- tai tietojenkäsittelyvirheitä, Kokokoto Oy ei ole velvollinen toimittamaan tuotteita näiden virheellisten tietojen mukaisesti. Asiakas päättää haluaako hän toimituksen korjatuin ehdoin ja tiedoin. Kokokoto Oy ei vastaa eikä ole korvausvelvollinen valmistajista, maahantuojista tai muiden toiminnan aiheuttamista myöhästymisistä tai viivästyksistä.

    Verkkosivuston käyttö edellyttää, että asiakas hyväksyy ja noudattaa (i) näitä Ehtoja, ja (ii) hyväksyy verkkosivuston tietosuojaselosteen, minkä jälkeen asiakas voi käyttää verkkosivustoa kulloinkin voimassa olevien ehtojen mukaan.

    Toimitusalue

    Toimitusalueemme on Suomi (pl. Ahvenanmaa). Mikäli haluat tilata tuotteita Suomen ulkopuolelle, otathan meihin yhteyttä sähköpostitse, info (at) kotodesignmarket.fi.

    Tilaaminen

    Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Palveluntarjoaja vastaa käyttäjän antamien tietojen asianmukaisesta käsittelystä ja käyttäjän yksityisyyden suojan säilymisestä. Käyttäjän antamat tiedot tallennetaan Palvelun tarjoajan asiakasrekisteriin. Palveluntarjoaja ei luovuta keräämiään henkilötietoja ulkopuolisille tahoille. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja käytetään pääosin vain tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. 

    Maksaminen ja maksutavat

    Maksupalvelutarjoaja

    Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

    Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
    Innova 2
    Lutakonaukio 7
    40100 Jyväskylä
    Puhelin: 020 718 1830
    www.paytrail.com

    Collector Lasku/Osamaksu

    Joustoa ja valinnanvapautta – maksa kerralla tai osissa, valitsemassasi tahdissa

    Lasku ja tililuotto antavat sinulle lisää aikaa verkkokauppaostostesi maksamiseen. Niitä
    käyttämällä voit odotella tilauksesi saapumista rauhassa ennen sen maksamista. Maksun voit
    tehdä joko kerralla laskulla tai pienemmissä osissa tililuotolla, jolloin voit suorittaa
    kuukausittain sinulle parhaiten sopivan summan ja jakaa maksun enintään 36 kuukauden
    ajalle.

    Laskulla ilmaista maksuaikaa – turvallista ja helppoa asiointia

    Laskulla saat aina 45 päivää korotonta maksuaikaa verkkokauppaostoksillesi. Pitkä maksuaika
    mahdollistaa sen, että ehdit tarkistaa ostoksesi ja tarvittaessa palauttaa sen ennen laskun
    erääntymistä.

    Maksuaikaa hyödyntääksesi tarvitset myönteisen luottopäätöksen, jonka hakeminen käy
    helposti ostotapahtuman yhteydessä. Voit hakea sitä, jos olet vähintään 18 vuoden ikäinen ja
    sinulla on suomalainen henkilötunnus sekä vakituinen, virallinen kotiosoite Suomessa. Myös
    luottotietosi tarkistetaan Bisnode Finland Oy:n rekisteristä.
    Maksutapaa voidaan käyttää jopa 5 000 € ostoksiin.

    Osissa maksaen tasoitusta talouteen – kätevä tapa jakaa ostoksen vaikutusta useammalle
    kuukaudelle

    Kun olet saanut myönteisen luottopäätöksen sekä vahvistanut ostotapahtuman, saat laskun
    ostoksestasi sähköpostiisi. Jos haluat maksaa laskun pienemmissä osissa ja sinulle paremmin
    sopivalla maksuajalla (1-36 kk), sinun tulee tehdä jatkuvaa luottoa koskeva luottosopimus
    Collector Bankin kanssa kirjautumalla Omille Sivuille osoitteessa oma.collector.fi.
    Luottosopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä sinulle myönnetään luottoraja, joka on
    käytettävissä myöhempiin ostoksiin luottoehtojen mukaisesti.

    Kun sinulla on voimassa oleva luottosopimus, sinun tulee maksaa eräpäivään mennessä vain
    saamallasi laskulla mainittu vähimmäissumma mutta voit halutessasi suorittaa myös tätä
    suuremman summan. Sen jälkeen sinulle lähetetään kuukausittain sähköpostitse tililasku,
    kunnes luotto on kokonaan maksettu. Voit aina halutessasi lyhentää luottoasi myös tililaskulla
    mainittua vähimmäissummaa suuremmissa osissa.

    Luottokustannukset ja luottoesimerkki: 

    www.kotodesignmarket.fi verkkokaupasta tehtyihin ostoksiin
    sovelletaan kampanjaehtoja, joiden mukaisesti tililuoton korko on 19,2 % nimellisenä
    vuosikorkona ilmaistuna ja kuukausimaksu on 2,95 € kuukaudessa (3.8.2020 alkaen 3,80 €). Jos myönnetty luottoraja on 1 000 € ja se on kokonaisuudessaan käytetty www.kotodesignmarket.fi verkkokaupasta tehtyihin
    ostoksiin sekä luotto maksetaan takaisin 36 kuukauden aikana, sovellettavilla
    kampanjaehdoilla todellinen vuosikorko on 28,5 %, luottokustannusten yhteismäärä 402 €,
    maksettava kokonaismäärä 1 402 € ja maksuerien lukumäärä 36 kpl. Viivästyneistä maksuista
    veloitetaan lainmukaiset muistutusmaksut ja perintäkulut sekä korkoa viivästyneeltä ajalta.

    Luottoehdot

    Laskun ja luoton myöntäjä on Collector Bank AB, Lilla Bommens Torg 11, Box 11914, SE-404 39.
    Lisätietoja www.collector.fi

    Saat täydelliset ehdot ja tiedot Collector Laskusta ja Tililuotosta seuraavista linkeistä:
    Tarkempi palvelukuvaus: https://www.collector.fi/henkiloasiakkaat/maksa-laskulla/

    Yleiset lasku- ja tililuottoehdot:
    https://www.collector.se/uploa...

    Vakiomuotoiset Eurooppalaiset kuluttajaluottoehdot:
    https://www.collector.se/uploa...


    Tilaus- ja maksuvahvistus

    Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

    Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

    Koto Designmarket
    Yliopistonkatu 32
    40100 Jyväskylä

    +358 40 187 6694
    info@kotodesignmarket.fi
    www.kotodesignmarket.fi
    Y:2904435-7

    Tarkemmat toimitusehdot

    1. Toimitusaika

    Tuotteidemme toimitusaika on 1 - 5 työpäivää. Pyrimme aina mahdollisimman pikaiseen toimitukseen. Olemme asiakkaisiin mahdollisimman pikaisesti yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse mikäli havaitsemme toimitusajan kestävän normaalia pidempään.

    2. Toimitustavat & kulut

    Käytämme lähetysten toimittamiseen pääasiassa Suomen Postia, Matkahuoltoa tai DBSchenkeriä. Varastossa olevat tuotteet toimitetaan kuljetettavaksi 1- 5 arkipäivän aikana, siitä kun palveluntarjoaja on vastaanottanut tilauksen. Lähetyksen saavuttua noudettavaksi saat saapumisilmoituksen.

    Toimitamme tilaukset postipakettina, Smartpost-lähetyksenä tai DBS-noutopistepakettina lähimpään postitoimipaikkaan tai Smartpost/DBS-noutopisteeseen. 

    3. Palautusoikeus ja tuotevaihdot

    Tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton. Asiakas vastaa palautuksesta johtuvista palautuskuluista.

    Palautuksesta tulee ilmoittaa ennakkoon sähköpostitse osoitteeseen info(at)kotodesignmarket.fi. Lähetämme sinulle palautustunnuksen, jolla voit palauttaa tilauksesi edullisesti hintaan 6,70€.

    Pyydämme palauttamaan tuotteet osoitteeseen:

    KOTO Designmarket 

    Yliopistonkatu 32 

    40100 Jyväskylä

    Tai

    Posti Smartpost, Kauppakeskus Forum

    Sama palautusoikeus koskee vioittuneita tuotteita tai mikäli olette saaneet muuten virheellisen toimituksen. 

    Pyydämme ilmoituksessanne kuitenkin ystävällisesti ilmoittamaan:

    • Palautuksen syyn (mikäli viottunut tai väärä tuote)
    • Tilaajan tunnistetiedot (nimi / tilausnumero)
    • Haluatteko vain palauttaa tuotteen ja saada rahat takaisin tilille vai toivotteko, että lähetämme vastaavan tuotteen vioittuneen tai väärän tuotteen tilalle (ja hyvitämme mahd. erotuksen) tai palautettavan tuotteen arvoisen hyvityslahjakortin.
    • Palautamme aina maksun käyttämällesi maksutavalle 

    Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle. 

    Lunastamaton paketti 

    Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

    Tilaa uutiskirje

    Voit tilata uutiskirjeemme alla olevalla lomakkeella kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään.

    Tilaamalla uutis­kirjeen annat meille luvan käyttää tietojasi suora­markkinointiin. Voit perua luvan koska tahansa. Käsittelemme tietojasi tieto­suoja­selosteemme mukaisesti.

    s