Kuinka tehdä kestävämpiä vaatevalintoja?

Tunne tyylisi ja pidä huolta vaatteistasi!

Muotiteollisuus tuottaa 10% kaikista ihmisten aiheuttamista kasvihuonepäästöistä – se on enemmän kuin lento- ja meriliikenne yhteensä. Valinnoillaan jokainen meistä voi kuitenkin keventää muodin aiheuttamaa ympäristökuormitusta.

Ympäristöasiat ja muoti punoutuvat yhteen monella eri tavalla. Suunnittelu, materiaalit, tuotanto ja kuljetus ovat seikkoja, joihin kuluttaja ei usein voi (ainakaan suoraan) vaikuttaa. Merkittävä osa vaatteen ympäristökuormituksesta syntyy kuitenkin vasta kulutusvaiheessa, pyykkäämisestä. Tästä syystä pidemmän pesuvälin vaatteet ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto jo yksistään siksi, että pesun sijaan ne voi raikastaa esimerkiksi tuulettamalla tai pakastamalla. Lisäksi vaatteen säännöllinen huoltaminen pidentää sen käyttöikää sekä auttaa säilyttämään sen jälleenmyyntiarvon. Se, että vaatteen käyttöikää pidentäisi 9 kuukaudella, vähentäisi sen ympäristökuormitusta jopa 30%.

Vaatteita huoltaessa alkaa myös helpommin tunnistaa laadukkaan ja hyvin valmistetun tuotteen – alkaa kiinnittää huomiota materiaaleihin, hoito-ohjeisiin ja viimeistelyyn sekä ajattomuuteen ja monikäyttöisyyteen. Tietouden lisääntyessä todennäköisesti haluaakin entistä vahvemmin panostaa vaatteisiin, jotka ikääntyvät kauniisti. Sen sijaan, että valitsisi tuotteen, joka on tuomittu lyhytikäisyyteen jo suunnitteluvaiheessa heikkolaatuisen materiaalin tai ohimenevän trendin vuoksi, valitseekin vaatteen, joka on valmistettu mahdollisimman lähellä, kestävistä ja korkealaatuisista materiaaleista. Näin positiivinen kehä on valmis.

Tässä meidän 5 helppoa vaatehuoltovinkkiä:

    1. Pese huolella (ja harvoin!)

    Vaatteiden peseminen kuormittaa ympäristöä ja pesun yhteydessä polymeeripohjaisista vaatteista saattaa irrota mikromuoveja veteen. Vaateita pestäessä on tärkeää seurata pesuohjetta, sillä vaatteen peseminen väärin saattaa aiheuttaa värien haalistumista tai materiaalin heikentymistä. Pesun aiheuttamat vauriot tai muutokset puolestaan usein lyhentävät vaatteen käyttöikää ja näin kasvattavat ympäristökuormitusta, jos tilalle on ostettava uusi tuote.

    Lisäksi on hyvä pohtia, tarvitseeko vaate todellisuudessa konepesua vai riittäisikö tuuletus tai esimerkiksi tahranpoisto paikallisesti. Farkut voi helposti raikastaa laittamalla ne pussissa pakkaseen päiväksi tai kahdeksi. Villa- ja silkkivaatteet eivät yleensä kaipaa pesua ollenkaan. Villavaatteita voi tietenkin tarvittaessa pestä, silloin on kuitenkin tärkeää käyttää villalle sopivaa pesuainetta (esim. Arelan villapesuaine) sekä pesuohjelmaa.

    2. Harjaa ja hoida

    Harjaaminen on tärkeä osa vaatteen huoltoa erityisesti, jos kyseessä on luonnonkuiduista valmistettu vaate. Vaateharjalla on voi poistaa karvoja ja pölyä sekä ennaltaehkäistä nyppyyntymistä. Lisäksi esimerkiksi farkuista voi helposti harjata pois kuivuneita tahroja.

    Lisäksi harja on itsessään ekologisempi vaihtoehto teippiharjalle, sillä siitä ei synny jätettä ja se kestää vuosia. Kentin CP6-harja on täydellinen (voisi jopa sanoa välttämätön) hankinta villakangastakin, villaneuleen tai farkkujen omistajalle. Toinen luottotuote neuleen omistajalle on Arelan nukkakampa, jolla saa herätettyä todella nukkaantuneenkin neuleen henkiin.

    3. Säilytä oikein

    Vaatteiden säilytys on myös tärkeä osa niiden ylläpitoa. Kun vaatekaappi on siisti ja hyvässä järjestyksessä, on sieltä helppo koota asuja käyttöön. Näin on myös helpompi huomata mitä vaatteita ei tule käytettyä ja ne voi esimerkiksi lahjoittaa tai myydä kirppiksellä.

    Vaatteita voi myös säilyttää kausien mukaan ja pakata aina menneen kauden vaatteet (puhtaina) varastoon odottamaan. Marttojen sivuilta löytyi hyvä vinkki pesukertojen vähentämiseen: ”Raivaa kaapista yksi hylly puolikäytetyille vaatteille. Tältä hyllyltä löytyvät puserot ja housut, joita olet käyttänyt, mutta jotka eivät ole vielä likaisia.”

    4. Tunne tyylisi

    Ennen uuden vaatteen hankintaa on hyvä kysyä itseltään:

    Ovatko vaatteessa käytetyt materiaalit laadukkaita ja kestäviä?

    Mihin jo olemassa oleviin vaatteisiin yhdistän uuden hankinnan? Onko se monikäyttöinen?

    Istuuko vaate hyvin? Onko se mukava päällä?

    Osaanko (ja jaksanko) huoltaa vaatetta hoito-ohjeen mukaan? Onko se helppohoitoinen?

    Vastaavatko materiaalin ominaisuudet käyttötarkoitustani? Likaantuuko vaate helposti?

    Missä ja miten vaate on valmistettu? Ovatko nämä seikat linjassa omien arvojeni kanssa?

    Tunnenko brändin arvot ja toimintaperiaatteet? Haluanko tukea omalla toiminnallani kyseistä brändiä?

    5. Innostu ja inspiroidu

    Vaatteet ovat monelle myös inspiraationlähde ja keino ilmaista itseään. Tutkimalla eri materiaalien ominaisuuksia ja vaatehuoltotekniikoita, osaa tehdä entistä paremmin juuri omaan elämäntilanteeseen ja tyyliin sopivia hankintoja. Kapselivaatekaappi tai vähän laajempi, ”harkittu vaatekaappi”, ovat esimerkkejä raameista, joiden kautta voi lähestyä ja rakentaa omaa vaatekaappiaan toimivammaksi. Arkivé Atelierin Huolla-kirja on loistava ensiaskel kohti vastuullisempaa ja kestävämpää vaatekaappia. Kirja on täynnä ohjeita erilaisten tuotteiden huoltoon aina villakangastakeista nahkasaappaisiin. Lisäksi kirjan sivuilta löytyy hyödyllistä tietoa materiaaleista, laadun tunnistamisesta sekä huoltovälineistä.

    Lähteet:

    https://www.bbc.com/future/article/20200310-sustainable-fashion-how-to-buy-clothes-good-for-the-climate

    https://www.martat.fi/

    Toimitus

    Ilmainen toimitus yli 150€ ostoksille Suomessa!

    Nouto myymälästä 0,00€ 

    Palautuskulut 8,60€

    Lue toimitusehdoista

    Klarna Checkout

    Tarjoamme jokaiseen tilanteeseen sopivimman & luotettavan maksutavan. Maksa heti, pilko osiin tai maksa 30 päivän korottomalla maksuajalla!

    Lue maksutavoista

    KOTOkantis

    Liity KOTOkantikseksi ja saat tiedon uutuuksista sekä kampanjoistamme ensimmäisenä! 

    Liity tästä!

    Ostoskorisi on tyhjä

    Toimitusehdot

    Toimitus- ja palautusehdot

    Nämä toimitusehdot ovat voimassa 20.11.2022 alkaen. 

    Verkkokauppa

    Koto Designmarket
    Yliopistonkatu 32
    40100 Jyväskylä

    +358 40 187 6694
    asiakaspalvelu@kotodesignmarket.fi
    www.kotodesignmarket.fi
    Y:2904435-7


    Kokokoto Oy (myöh. palveluntarjoaja) myy tuotteita sekä yksityishenkilöille että yrityksille ja yhteisöille, joista käytetään myöhemmin termiä asiakas.

    Mikäli www.kotodesignmarket.fi -sivuilla (myöhemmin verkkosivusto) esitettävissä hinta- tai muissa tiedoissa esiintyy ilmeisiä kirjoitus-, laskenta- tai tietojenkäsittelyvirheitä, Kokokoto Oy ei ole velvollinen toimittamaan tuotteita näiden virheellisten tietojen mukaisesti. Asiakas päättää haluaako hän toimituksen korjatuin ehdoin ja tiedoin. Kokokoto Oy ei vastaa eikä ole korvausvelvollinen valmistajista, maahantuojista tai muiden toiminnan aiheuttamista myöhästymisistä tai viivästyksistä.

    Verkkosivuston käyttö edellyttää, että asiakas hyväksyy ja noudattaa (i) näitä Ehtoja, ja (ii) hyväksyy verkkosivuston tietosuojaselosteen, minkä jälkeen asiakas voi käyttää verkkosivustoa kulloinkin voimassa olevien ehtojen mukaan.

    Toimitusalue

    Toimitusalueemme on Suomi (pl. Ahvenanmaa). Mikäli haluat tilata tuotteita Suomen ulkopuolelle, otathan meihin yhteyttä sähköpostitse, asiakaspalvelu (at) kotodesignmarket.fi.

    Tilaaminen

    Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Palveluntarjoaja vastaa käyttäjän antamien tietojen asianmukaisesta käsittelystä ja käyttäjän yksityisyyden suojan säilymisestä. Käyttäjän antamat tiedot tallennetaan Palvelun tarjoajan asiakasrekisteriin. Palveluntarjoaja ei luovuta keräämiään henkilötietoja ulkopuolisille tahoille. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja käytetään pääosin vain tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

    Maksaminen ja maksutavat

    Tarjoamme verkkokaupassamme asioiville useita eri maksutapoja. Tällä sivulla voit kätevästi tutustua niihin. Valitse sinulle parhaiten sopiva vaihtoehto!

    Paytrailin maksutavat

    Maksupalvelutarjoaja

    Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

    Paytrail Oyj, Y-tunnus: 2122839-7
    Innova 2
    Lutakonaukio 7
    40100 Jyväskylä

    paytrail.com/kuluttaja/tietoa-maksamisesta

    Klarnan maksutavat

    Klarna-checkout maksupalvelun avulla teet ostoksia turvallisesti ja joustavasti:

    • Verkkopankit; voit maksaa ostoksesi turvallisesti kaikkien yleisimpien pankkien verkkopankkitunnuksilla
    • Laskulla 30 vuorokautta korotonta maksuaikaa.
    • Lasku lähetetään tilausvaiheessa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen, täytä siis tiedot huolella!
    • Et voi tilata tuotteita laskuun silloin, kun tilaat tuotteet jollekin toiselle tai olet muutoin antanut toimitusosoitteeksi jonkun muun kuin väestörekisterissä olevan osoitteesi.
    • Klarna-laskun ehdot ovat saatavilla täällä.

    Erämaksu:

    • Joustava erämaksu: voit maksaa ostoksesi joustavasti kuukausierissä, joiden suuruus on vähintään 1/24 velan määrästä (kuitenkin aina vähintään 5,00 EUR mukaan lukien korko jäljellä olevalle velalle). Voit aina halutessasi maksaa laskun loppusumman myös kerralla pois.
    • Kiinteä erämaksu: voit valita kassalla eri kuukausierävaihtoehdoista. Erät pienenevät kuukausittain sitä mukaa, kun maksamatta oleva luottosumma pienenee.
    • Maksa myöhemmin (Kampanjalasku): jos oston yhteydessä on tarjottu mahdollisuutta pidennettyyn 1–3 kuukauden maksuaikaan aloitusmaksua vastaan (esim. “Osta nyt, maksa helmikuussa”), voit maksaa ostokset kampanjalaskun ehtojen mukaisesti.

    Lisätietoa laskulla ja erämaksulla maksamisesta:

    Palvelun tuottaa Klarna Bank AB:n (julk.) (päätoimipaikan osoite Sveavägen 46, 111 34 Tukholma, Ruotsi)

    Löydät lisätietoa Klarnasta täältä ja Klarnan käyttöehdot täältä.

    Maksaminen verkkokaupan lahjakortilla tai alennuskoodilla

    Voit maksaa lahjakortilla tai käyttää alekoodia klikkaamalla ostoskorista ja "Muokkaa ostoskoria". Sieltä löydät kohdan "Onko sinulla alennukseen oikeuttava koodi?". Kun olet lisännyt koodin, alennus lasketaan heti loppusummaan.

    Huom. TG-alkuiset koodit ovat myymäläämme. Mikäli haluat vaihtaa lahjakortin sopimaan verkkokauppaamme, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kotodesignmarket.fi

    Tilaus- ja maksuvahvistus

    Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

    Tarkemmat toimitusehdot

    Toimitusaika

    Tuotteidemme toimitusaika on 1 - 5 arkipäivää. Pyrimme aina mahdollisimman pikaiseen toimitukseen. Olemme asiakkaisiin mahdollisimman pikaisesti yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse, mikäli havaitsemme toimitusajan kestävän normaalia pidempään.

    Toimitustavat & kulut

    Käytämme lähetysten toimittamiseen pääasiassa Suomen Postia tai Matkahuoltoa. Varastossa olevat tuotteet toimitetaan kuljetettavaksi 1- 3 arkipäivän aikana siitä, kun palveluntarjoaja on vastaanottanut tilauksen. Lähetyksen saavuttua noudettavaksi saat saapumisilmoituksen. Toimituskulut lasketaan automaattisesti kassalla valitsemasi toimitustavan mukaan.

    Toimitamme tilaukset kirjeitse, postipakettina, Smartpost-lähetyksenä tai Matkahuollon-noutopistepakettina lähimpään noutopisteeseen.

    Voit myös noutaa tilauksesi myymälästämme veloituksetta, kunhan valitset sen kassalla toimitustavaksi.

    Vaihtaminen

    Tuotteilla on 14 päivän vaihto-oikeus. Voit vaihtaa tuotteen toiseen tai vaihtaa esimerkiksi koon, mikäli haluamaasi kokoa on saatavilla.

    1. Lähetä ilmoitus vaihtotoiveesta asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kotodesignmarket.fi
    2. Ilmoita mihin tuotteeseen haluat vaihtaa ja minkä tuotteen palautat.
    3. Vahvistamme sinulle, että vaihto onnistuu ja haluamaasi tuotetta on saatavilla.
    4. Pakkaa tuote huolellisesti myyntikuntoisena alkuperäispakkaukseen.
    5. Lisää pakkaukseen mukaan selite vaihdosta ja yhteystiedot sekä tilausnumero.
    6. Kirjoita pakettiin meidän palautustunnus 660816ja meidän tiedot:

    KOTO Designmarket
    Yliopistonkatu 32
    40100 Jyväskylä
    P. 0401876694

    1. Yhdestä vaihdosta emme veloita mitään, seuraavista tuotevaihdoista samalta tilaukselta veloitetaan voimassa oleva palautuskulu.
    2. Mikäli vaihdettava tuote on edullisempi – palautamme erotuksen lahjakortille. Lahjakortti on voimassa vuoden vaihtohetkestä.

    Voit vaihtaa tuotteen myös suoraan myymälässämme asioimalla. Ota tällöin vaihdettava tuote mukaasi samalla kun tulet myymäläämme.

    Palauttaminen

    Tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus, jonka aikana tuotteeseen voi tutustua. Palautukseen oikeuttava aika lasketaan tavaran vastaanottamispäivästä alkaen. Tuotteeseen tutustuminen katsotaan määrältään ja laadultaan sellaiseksi, kuin asiakas tutustuisi tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin myymälässä tuotetta ostaessaan. Tuotetta ei saa ottaa käyttöön tutustumisaikana.

    • Tuotteen pitää olla käyttämätön, myyntikuntoinen ja pakattuna alkuperäiseen pakkaukseen.
    • Liitä pakettiin mukaan omat tiedot ja palautuksen syy.
    • Palautamme tuotteiden hinnan sekä alkuperäisen toimituskulun vähennettynä palautuskululla. Mikäli tilaukselta palautetaan vain osa tuotteista, toimituskulua ei palauteta ja lähetyksestä meidän sopimustunnuksella veloitetaan palautuskulu.
    • Palautukset voi lähettää ainoastaan Postin kautta tai tuoda itse suoraan myymälään.

    Tuotteen palauttaminen Postin kautta meidän sopimustunnuksella

    Palautukset voi lähettää ainoastaan Postin kautta, (ei esim. Matkahuolto, DHL etc).

    1. Lähetä ilmoitus palautuksesta osoitteeseen asiakaspalvelu@kotodesignmarket.fi, jotta osaamme odottaa palautusta.
    2. Pakkaa tuote huolellisesti myyntikuntoisena alkuperäispakkaukseen.
    3. Lisää pakkaukseen mukaan palautuksen syy ja yhteystiedot sekä tilausnumero tai palautuslomake täytettynä.
    4. Kirjoita pakettiin meidän palautustunnus 660816ja meidän tiedot:
      KOTO Designmarket
      Yliopistonkatu 32
      40100 Jyväskylä
      P. 0401876694
    1. Velotamme meidän palautustunnuksella lähetetyistä palautuksista palautuskulun 8,60€, joka korvaa meille palautuksesta aiheutuvia kustannuksia.
    2. Tuotteiden palauduttua varastollemme, tarkistamme niiden kunnon ja teemme hyvityksen. Hyvitys palautuksesta tehdään viipymättä, kuitenkin viimeistään 7 arkipäivän kuluessa tuotteen saapumisesta varastollemme. Verkkokaupan ostoksissa hyvitys palautuu Klarnan kautta.
    3. Mikäli kotipakettina toimitettu tuote noudetaan asiakkaalta Postin toimesta, veloitamme palautuskulun, joka on saman suuruinen kuin tuotteen kotipaketin toimituskulu. Asiakkaan on tällöin oltava yhteydessä asiakaspalveluumme, joka tilaa tuotteelle noutokyydin Postilta.

    Tuotteen palauttaminen Postin kautta omakustanteisesti

    Voit palauttaa tuotteen myös edullisemmalla haluamallasi toimitustavalla Postin kautta. Tällöin emme veloita palautuskulua 8,60€. Huomioithan kuitenkin, että vastaat tässä tapauksessa mahdollisista paketin katoamisista itse. Suosittelemme siis, ettet lähetä palautusta ilman seurantatunnusta.

    1. Lähetä ilmoitus palautuksesta osoitteeseen asiakaspalvelu@kotodesignmarket.fi, jotta osaamme odottaa palautusta.
    2. Pakkaa tuote myyntikuntoisena siististi alkuperäispakkaukseen.
    3. Lisää pakkaukseen mukaan palautuksen syy ja yhteystiedot sekä tilausnumero tai palautuslomake täytettynä.
    4. Tuotteiden palauduttua varastollemme, tarkistamme niiden kunnon ja teemme hyvityksen. Hyvitys palautuksesta tehdään viipymättä, kuitenkin viimeistään 7 arkipäivän kuluessa tuotteen saapumisesta varastollemme. Verkkokaupan ostoksissa hyvitys palautuu Klarnan kautta.

    Myymälään tehtävä palautus

    Voit tehdä palautuksen myös myymäläämme, jolloin palautuskulua ei peritä.

    1. Pakkaa tuote huolellisesti myyntikuntoisena alkuperäispakkaukseen tai puhtaaseen pussiin.
    2. Lisää pakkaukseen mukaan palautuksen syy ja yhteystiedot sekä tilausnumero tai palautuslomake täytettynä.
    3. Palauta tuote myymäläämme tai varastollemme ja kerro lyhyesti palautuksen syy. Tarkistamme tuotteen kunnon ja teemme hyvityksen. Hyvitys palautuksesta tehdään viipymättä, kuitenkin viimeistään 3 päivän sisällä siitä, kun tuote saapuu myymäläämme. Verkkokaupan ostoksissa hyvitys palautuu Klarnan kautta.

    Vioittunut tai väärä tuote

    Viottuneilla ja väärin lähetetyillä tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus, jonka aikana tuotteeseen voi tutustua. Palautukseen oikeuttava aika lasketaan tavaran vastaanottamispäivästä alkaen. Tuotteeseen tutustuminen katsotaan määrältään ja laadultaan sellaiseksi, kuin asiakas tutustuisi tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin myymälässä tuotetta ostaessaan. Tuotetta ei saa ottaa käyttöön tutustumisaikana.

    1. Ilmoita ongelmasta kohtuullisessa ajassa siitä, kun olet havainnut virheen asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@kotodesignmarket.fi. Sovimme tilannekohtaisesti miten asia hoidetaan.
    2. Palauta tuote meille normaalisti postin kautta käyttäen meidän sopimustunnustamme. Ohjeet lähetykseen ylempänä ”Palauttaminen” kohdassa.

    Lunastamatta jättäminen

    Otamme aina yhteyttä sähköpostitse ja tekstiviestillä, mikäli meille palautuu lunastamaton paketti. Lunastamatta jätetyille paketeille voit pyytää uudelleen toimituksen 2 päivän sisällä ensimmäisestä yhteydenotostamme. Tällöin perimme uuden toimituskulun. Mikäli emme saa sinuun yhteyttä, palautamme tuotteiden hinnan, mutta perimme todelliset toimituskustannukset.

    Autamme mielellämme kysymyksissäsi vaihtoon, palautuksiin tai reklamaatioon liittyen. Mikäli et löydä täältä vastausta, niin ole yhteydessä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu@kotodesignmarket.fi.